Quick fix på burk



...om allt vore så enkelt!!

Nu ska ja vara ärlig och förklara hur jag verkligen trodde förr, för mååånga år sen,när jag var i tonåren,då trodde jag att en magsäcksoperation/överviktsop var något man bara gjorde för att slippa enkelt undan...!🙈
Ovetskap!
(De flesta som visar lite negativitet när jag berättat vilken resa jag påbörjat jyst nu,har varit oftast i jyst ovetskap...vad GPB-op innebär.
De flesta har blivit positivare och lovat att de kommer att stötta och hejja! ,när jag berättat vad det innebär och varför jag valt detta...i samråd med läkaren)

........Men jag vet bättre nu...och vetat det ett bra tag!!
Det är ingen "quick fix" grej!!!!
Det är att kämpa för att gå ner i vikt på ett annat sätt än man tidigare prövat,men med operationen som ett verktyg.

Alla kan inte göra det!
Alla blir inte godkända av vårdteamet!
Det är av en orsak som man överväger en operation tillsammans med läkaren och övriga vårdteam.Sen när du väl/om du blir godkänd,så börjar resan och en förändring i hjärnan,fastän det ännu inte är dags för operation.
Man behöver träna hjärnan och öva sig på att äta mindre portioner,långsammare och inte minst hälsosammare.En diet ska sen strikt följas i några veckor innan op och efter op så är inte livet nån dans på rosor heller har jag fått förklarat för mig.
Jag tror dem!


Mitt slutmål är INTE 59.95kg....Inget jag strävar efter...ska berätta mer om mina slut- och delmål senare.

Vad är det bästa,att fortsätta livet med en sjuklig övervikt,eller att överväga en operation,som kan medföra komplikationer/risker,fast med största sannolikhet ger det dig ett nytt friskare liv.
Komihåg,ALLA operationer medför risker...

Bara för att man är tjock,så behöver det inte betyda att man strunttar i sin hälsa,utan man kan ha verkligen prövat allt ,men klarar inte av att hantera det själv längre och löper en stor risk att insjukna i följdsjukdomar...livshotande sjukdomar!

Jag har en sjukdom!......:Sjuklig fetma!
Inget man springer runt på byn och ropar runt precis!Man skäms genom hela kroppen...var man än rör sig,man passar liksom aldrig in nånstans,känner sig ständigt obekväm.
I matbutiken...nån kollar vad den där tjockisen handlar och sen ska hon slänga i sig!?
På stranden...ids inte ens säga mer!
På nöjesfält...tänk om nån järnbalk....jo det kommer att hända mig!!😨
I provrummet....punkt punkt
På gymmet....hur ids hon ens komma hit,hon är nog första gången hit ser det ut som och inte lär det bli flera heller😑
....ÖVERALLT.....24/7!!!
Så tänker jag och påminns om min övervikt
Snart ska den vara ett minne blott!

Jag önskar ingen annan mänska det man gått igenom och lidit av övervikten genom åren!

Jag har fått frågan.."hur vågar du chansa och göra denna operation?"
Om jag vänder på det "skulle jag våga chansa och inte göra det?"
Och istället riskera
-högt blodtryck
-stor risk för propp/hjärtinfarkt
-diabetes
Mfl.

Nån har funderat på vitamin och kosttillskotten man behöver ta efter op och livet ut..är det värt det!?
För mig ett mycket enkelt svar:
Hellre än att äta blodtryckmedicin el ännu värre,enligt mig,INSULIN RESTEN AV LIVET!😔

Tycker du det här låter som nån Quick fix grej?
Inte nåt man bara bestämmer över en dag..el hur!?
Julia💙

Kommentarer

Matilda Åkerlund sa…
Puss och kram! Vad du är bra.

Populära inlägg i den här bloggen

TÄVLING!!!!

Slut på träningsvärk

Ångesten tär på mig